27 September 2009

Si Polis Muda

Aku ada cerita.
Polis.
Ya, polis Malaysia.


Polis Malaysia hebat ya.
Serba boleh.
Pakar semuanya.
Tembak satu peluru, 10 penjenayah mati katak.


Tapi, aku terjumpa satu polis ini,
Muda orangnya.
Boleh tahan rupanya.
Rambut 'smart', tercacak menegak atas kepala.


Alkisah, ayah aku dan si polis muda ini boleh bergaduh di tengah-tengah highway Simpang Pulai.
Wah, dahsyatnya amarah polis muda ini hingga sanggup membahayakan diri sendiri dan pengguna highway yang lain dengan menghimpit-himpit kereta kakakku ala-ala dalam game need for speed.


Dipendekkan cerita, kedua-duanya, si polis muda dan ayahku berhenti untuk 'menyelesaikan' pergaduhan yang telah tercetus.
Si polis muda terus keluar dari keretanya dan mula menengking2 ayahku.
Disebabkan rupa ayahku macam cina taiko, si polis muda mencarut dengan slang cina yang kelakar.
Haiyo, memalukan polis lah ini macam.
Polis boleh mencarut-carut, memaki-maki terhadap orang awam kah?
Dan aku tertanya2, adakah orang awam punya hak untuk mengetahui nombor polis itu?
Kerna si polis muda bertegas yang orang awam macam ayah saya tidak punya hak untuk bertanyakan sebegitu.
kemusykilan tercetus.

p/s: si polis muda membawa kereta MyVi putih berplatkan JKR 630*

No comments: