26 August 2012

The Big Connection

This is my first attempt in putting my own thinking and perspectives into words. So, marilah kita berbicara. Nama-nama besar dalam industri marketing and advertising, masing-masing mempunyai pemikiran atau philosophy dalam bermadah mengenai bidang pemakaran mereka.

Jadi dalam usia muda saya cuba membentuk bidang atau ruang litup pemikiran sendiri, supaya betapa jauh pun saya pergi, batu asas cara saya berfikir akan tetap kembali ke objektifnya. Berdasarkan beberapa buku ilmiah dan buku-buku un-conventional yang saya baca, perlahan-lahan saya cuba tafsir dan ekstrak apa yang saya rasa amat penting dan mampu menggerakkan pemikiran kritis dan inovatif, tanpa meninggalkan inti-pati common-sense.

Idea bersifat randomness, mampu merebak dengan cara yang tidak dijangka. Terpulang kepada empunya idea untuk mengawal dan menyalurkannya ke sasaran yang tepat. Malangnya idea juga mampu disekat dan akhirnya hilang secara tidak langsung. Jadi setelah perlahan-lahan memahami intipati pembinaan jenama, dua komponen yang sepatutnya dipandang serius adalah the Big Idea (idea asas yang menjadi nadi pemikiran dan pembangunan jenama dalam industri advertising) dan juga target audience yang tepat. Tapi bila difikirkan kembali, asas hubungan secara terus seperti itu tidak cukup untuk menanam idea yang sebetulnya kepada target audience.

Apa yang dibebelkan ini? Saya cuma menyampaikan pemikiran yang saya fahami. Dalam menghidupkan hubungan dalm bentuk mutual, mewujudkan Hubungan / Connection yang betul adalah sangat penting. Build a connection and an idea will eventually diserap secara langsung dan Walah! Lihat hasilnya. Contoh apabila connection tidak diwujudkan? Kempen Kemerdekaan Kerajaan yang cuba menyerap unsur-unsur politikal. Rakyat tidak mampu melihat hubungan yang tepat, dan hasilnya sangat teruk dan memalukan.

The Big Connection is as important as The Big Idea.

No comments: