14 July 2013

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikumwarahmatullah.

Dalam hiruk pikuk mereka yang keluar dari Masjid Kg. Baru malam tadi, saya perasan satu tubuh kecil berjalan perlahan di tepi jalan. Allah, nenek tua comel sedang berjalan, mungkin ingin kembali ke rumah. Dengan bertongkat, nenek comel teliti memerhati jalan, mungkin ingin berhati-hati agar tidak terjatuh. Saya teliti lagi, agak bongkok juga dia. Subhanaallah, sebentar tadi baru saja mengomel dalam jiwa saya;' Penat juga solat disini, Imam Pak Arab baca surah panjang'. Dan nenek comel ini, saya agak umur dalam 80 lebih, masih semangat berjalan ke masjid, dan saya tidak rasa hati kecilnya merungut.

Indahnya imaan hingga faktor umur pun tidak lagi menjadi penghalang dalam usaha mendekatkan diri dengan kasih sayang Allah. Sayangnya pada Allah hingga sanggup berjalan (walau perlahan) ke rumahNya.

Ya Allah, kurniakan saya kasih sayangMu. Dalam ketika saya hanyut dalam dunya. Detach me, detach me from the world.

No comments: