14 May 2011

Assalamualaikumwarahmatullah

Battle of Shiroyama

Bingkisan gambar diatas menceritakan seribu satu sejarah dan lagenda dari Negara Matahari Terbit; Jepun.  Pertempuran Shiroyama yang berlaku di Kagoshima ini merupakan antara detik terakhir jatuhnya kaum Samurai yang terakhir di Jepun.  Samurai yang dahulunya begitu disegani dan dihormati akhirnya dihapuskan oleh Kerajaan Imperial Jepun sendiri.  Konflik dalaman inilah yang menarik minat aku. Oh wow.

Pahlawan Satsuma
Wajah-wajah yang dikatakan sebagai antara Samurai sejati yang terakhir.

Penerimaan Kerajaan Meiji ketika itu untuk menerima pengaruh Barat ke dalam kehidupan masyarakat Jepun , telah menyebabkan pemberontakan dalam kalangan masyarakat Samurai dari klan Satsuma, yang diketuai sendiri oleh ketua mereka; Saigo Takamori. Penentangan ini akhirnya menjadi begitu serius sehingga Kerajaan Meiji sendiri telah menghapuskan penghormatan para Samurai yang sebelum ini merupakan pahlawan dan ketua pertempuran yang disanjungi.

Saigo Takamori mengetuai Samurai Satsuma menentang Kerajaan Imperial Meiji.


Bukan niat aku untuk mengagungkan adat dan budaya kaum Samurai ini, apa yang aku ingin kongsi bersama adalah bagaimana kaum yang satu masa dahulu begitu berkuasa akhirnya jatuh, dihapuskan oleh bangsa mereka sendiri. Ya, oleh bangsa mereka sendiri. Sesama bangsa pun perkara ini boleh berlaku apabila kuasa, jajahan, maruah dan kekayaan menjadi pertaruhan.

Relevannya kisah ini? Adat dan budaya sesuatu kaum itu, semakin hari semakin dilupakan, dan akhirnya, terus dihapuskan oleh empunya kaum sendiri.  Perubahan komunikasi, masyarakat, cara hidup dan budaya yang ditadah dari Barat akhirnya memakan diri, membuat manusia semakin lama, semakin goodbye ke sana.  Tetapi apakan daya kadang-kadang, pengaruhnya begitu kuat. Seperti juga komputer dan telefon bimbit yang aku guna. Hahaha. Mari membeli barangan buatan Malaysia.  Itu susah.

No comments: