27 December 2014

I'm Not Patriotic




"Maybe your country is only a place you make up in your own mind, something you dream about, and think about. Maybe it is not a place on the map at all, but just a story full of people you meet and places you visit."

Akhirnya, negara kamu hanyalah sebidang tanah yang hasilnya dimamah korporat.
Tidak patriotik, kerana aku ingin keluar.
Tidak patriotik bila apa yang aku inginkan hanyalah pengalaman dan memori.
Apa yang aku sudah buat demi negaraku yang tercinta selain membayar socso dan cukai?

Tiada. Aku selfish begini.
Kerana akhirnya, hanya pengalaman dan memori yang aku dambakan.
Apabila negaraku cuma diisi dengan lambakan fitnah.
Apabila semua orang membenci, mencaci dan menggasari.

Apa yang aku sudah buat demi negaraku yang sebegini?
Tiada. Kerana aku selfish begini.

Pegi mati dengan korporat-korporat jijik.

No comments: