21 November 2010

Assalamualaikumwarahmatullah

Aku bangun awal pagi ini.  Tetapi cukup awalkah aku untuk akhirat kelak?  Sambil mengeluh, aku pergi ke bilik air, mengenakan air wudhuk ke badan aku, sejuk, tetapi aku tidak tahu mengapa aku yakin sejuknya air pagi ini tidak mampu memadamkan gelungan rantai neraka yang membelenggu diriku.  Aku memakai kain, membentangkan sejadah dan mula bersolat...cuba untuk khusyuk, tetapi sering kali terganggu dengan lamunan dunia.  Sejauh mana pula solat-solat aku ini mampu untuk membawa aku di alam akhirat nanti?  Berapa lama aku mampu berdiri sebelum aku terjatuh, terheret di tanah akhirat...

Aku keluar rumah, melihat terangnya alam ini dilimpahi cahaya matahari, aku kira matahari masih kasihkan manusia lagi, sebelum Allah mula mengarahkan matahari membakar manusia di atas lapangan Mahsyar.   Aku lihat tanganku, telinga, mata....ahh, apa pula bakal dikatakan mereka yang akan mewakili aku kelak.  Mulut aku tidak mampu dibuka, tatkala memikirkan mulutku kelak bakal dipateri.  Bagaimana nasib aku nanti. Bagaimana..menjadi Ummat Muhammad atau menjadi ahli yang beratur bersama Syaitan, Firaun dan pengikut mereka? Ya Rabb. Ya Rahman. Ya Rahim.

No comments: