19 November 2010

Assalamualaikumwarahmatullah.

Allah punya cara memberi petunjuk cahaya indahnya kepada setiap individu, kadang kala dalam cara yang tidak terduga sekali. Ada yang begitu jelas, sehingga insan terduduk menyembah bumi, meratapi dosa lalu.  Ada pula yang begitu halus, cantik sekali samarannya, seolah-olah menimbulkan rasa tersentak didalam hati.  Bersaksikan seorang sahabat, seorang sahabat akhirnya menangis keranaNya, tersedu-sedu menimbang semula setiap perkara yang telah dilaksanakan dalam hidup setengah jam akhirat ini.  Alunan zikir memohon keampunan dilaungkan, pilunya hati Allah sahaja yang tahu.  Terjatuh ego manusia yang selama ini berbimbingkan pada teras keagungan dunya yang mengasyikkan. 

Kini, dua tahun sudah berlalu sejak kejadian yang aku saksikan itu.  Lama aku lupakannya, cuma baru ini aku mula mengutip semula memori-memori lama dalam almari fikiran aku ini.  Masa mengubah manusia, sebagaimana Allah mahu manusia mengubah takdir mereka. 

Aku menulis kali ini untuk sahabat-sahabat yang sangat menjadikan aku; aku. Terima kasih dan kamu tahu siapa kamu. Semoga Allah  merahmati hidup kalian.

No comments: